Als vader van drie jonge kinderen voel ik me soms een
soort gezinsantropoloog, die het denkgedrag van z'n kroost observeert. Elke
ouder kan zich daarin wel herkennen denk ik. Wonderbaarlijk soms wat die jonge
mensen (be)denken, verbinden, vragen en verzinnen. Zo is het volstrekt logisch
om een snee brood een broterham te noemen en bijvoorbeeld een vraag aan mijn
oudste zoon of hij weet hoe het ding heet waar we op dat moment langslopen
(woonboot), wordt vol overtuiging beantwoord met 'een drijfhuis'. Geen speld
tussen te krijgen. Beroemd in Nederland zijn ook de logische Cruijff quotes,
zoals: ‘je moet schieten anders kun je niet scoren’ of ‘als je gelukkig wilt zijn moet je dingen
doen waar je gelukkig van wordt’. Heel logisch, maar in de praktijk niet altijd
vanzelfsprekend waarmee deze logica – al dan niet onbedoeld – een soms grappige
diepgang heeft.
Semiotiek: inspiratie voor beter samenwerken
Al denkend over taal en logica herinner ik mij een oud
essay(*) dat ik lang geleden eens schreef met onderzoeker Martijn Duineveld.
Het stuk ging onder meer in op de vraag hoe het veelal onzichtbare
archeologische erfgoed in Nederland aan de man te brengen en wat voor
archeologen de miscommunicatie-valkuilen zijn. Interessant in dit verband is het
deel dat gaat over semiotiek (**), oftewel tekenleer. Heel kort door de bocht
komt dit erop neer dat de werkelijkheid, zoals wij deze waarnemen, kennen en
daarover met elkaar communiceren geen afspiegeling is van de dingen an sich
maar een menselijke constructie.
Alles wat wij dus over die 'werkelijkheid'
zeggen is dan eigenlijk een persoons-, groeps- of cultuur- gebonden
interpretatie. Onze kennis, beeldvorming, waardering etc. is dan ook
afhankelijk van de betekenissen die wij aan de tekens in de wereld toekennen.
Achter deze wat taalfilosofische benadering van de door ons gekende en gedeelde
'werkelijkheid' schuilt onder meer het inzicht waarom we soms zo verrassend
slecht met elkaar praten, elkaar slecht begrijpen, inefficiënt vergaderen of slecht samenwerken. We wisselen onze gedachten via woorden met elkaar uit, maar de
kennis, beelden, associaties, gedachten en verwachtingen die achter die woorden
en zinnen schuil gaan, stemmen in de praktijk niet vaak overeen. Dat denken we
vaak van wel, maar is niet zo. Hier hangt dan ook het welbekende en dure woord
'aanname' mee samen. Duur, want door aannames gaat in elk bedrijf veel geld
verloren.
Aangezien elk mens anders is, heeft dit tot gevolg dat wat voor de
een heel logisch is, dit voor een ander helemaal niet zo hoeft te zijn. Wat we
hiervan wijzer kunnen worden is het besef dat wat we aan elkaar vertellen of
uitleggen nooit exact dezelfde betekenis, gevoel of 'waarheid' heeft als hoe
het door de 'zender' bedoeld is.
Semiotiek: goed begrijpen
Een les die ik zelf hieruit getrokken heb is om
bijvoorbeeld aan mijn kinderen te vragen of ze (in eigen woorden) kunnen
herhalen wat ik net aan ze gevraagd heb. Dit is soms heel verhelderend! Op het werk is
een dergelijke vraag uiteraard minder constructief ;-) maar helpt het door zélf
een korte terugkoppeling te geven door vragen te stellen als: 'klopt het
dat...' of 'begrijp ik goed dat...'. Een directe collega van mij is hierin van
nature ‘een meester’ en werkt hierdoor ook heel effectief samen met andere
mensen. Bijkomend voordeel is dat die andere mensen zich vaak 'goed begrepen'
voelen! Een andere tip is om, bijvoorbeeld bij een nieuwe baan, je de ‘taal’
van die afdeling zo snel mogelijk eigen te maken. Vraag naar een begrippenlijst
of afkortingenlijst. Of wanneer je betrokken raakt bij projecten, zorg er dan
voor dat je bekend wordt met de Prince2 projectsystematiek (Foundation).
Sneller redeneren
Terug naar het logisch denken, dat in verhouding staat tot
het natuurlijk denken. Dit natuurlijk denken is de meest basale manier van
denken waarbij gedachten natuurlijke verbindingen en daarmee patronen in de
hersens vormen. Door herhaling raken deze patronen ingesleten waardoor na een
aantal keer een zelfde gedachte als meer juist wordt ervaren dan als het voor
het eerst wordt gezegd. Vergelijk gedachten met regenwater dat neervalt op een
berg (de hersens). De eerste keer volgt het water z’n weg naar beneden. Na
meerdere regenbuien ontstaan in het berglandschap ingesleten geultjes waarlangs
het water naar beneden stroomt.
Logisch denken kadert als het ware het natuurlijk denken
in, doordat het inzoemt op die zaken die een vanzelfsprekend gevolg zijn van
iets anders. Het regenwater van hierboven komt daarmee dan in een
stroomversnelling. Logisch denken kan in die zin worden opgevat als sneller redeneren.
De Logica-valkuil
Logisch denken is dus heel doeltreffend en een beproefde
manier van effectief of efficient denken. Tegelijk is deze vorm van denken niet per
definitie succesvol, bijvoorbeeld in geval van overleg en samenwerking met
andere mensen. De logica van de een hoeft niet overeen te komen met de logica
van de ander (zie ook het stukje over semiotiek hierboven). Toch lijken veel
mensen hier van uit te gaan en kunnen bijvoorbeeld hun
(logische) standpunt – al dan niet met stemverheffing – keer op keer herhalen.
Het toelichten van en laten meebeleven van je eigen denkproces en logica kan
helpen om het begrip van een ander te vergroten. Omgekeerd geldt dit uiteraard ook,
bijvoorbeeld door te vragen: kun je (nog) eens uitleggen hoe je dit bedoelt of
waarom je dit denkt?
(*) https://www.academia.edu/2002895/_2003_Geen_Kookboek_Cultuurhistorie._Essay_over_de_representatie_van_het_archeologisch_erfgoed._concept_3.2
(**) http://nl.wikipedia.org/wiki/Semiotiek
(**) http://nl.wikipedia.org/wiki/Semiotiek
Geen opmerkingen:
Een reactie posten